Wednesday, August 17, 2011


Dia lah LEGEND kami semua....
Haji Ismail b. Dol
pergi meninggalkan kami semua dengan penuh ketenangan.....
28 Julai 2011 ( Khamis mlm Jumaat ) Jam 10.34 mlm
08111931 - 28072011

Alhamdulillah Atok pergi tanpa ada apa2 halangan....
bersyukur kerana aku sempat pulang dan mengadap sewaktu dia nazak...
tanganku di genggam erat pada waktu itu hinggalah nafasnya yg terakhir....
genggaman itu dilepaskan dan aku satu-satunya cucu yg meraung....


25 Julai 2011 - aku mendapat perkhabaran dr Moksu yang atuk dimasukkan ke ICU....aku terus bgegas pulang ke Melaka menaiki motor seorg diri..perkara gila yg aku buat kerana aku tidak pernah pulang ke Melaka dengan motor seorang diri....xsampai sejam aku sampai ke Putra Hospital....berjumpa dengan nenek aku...Atok rupanya jatuh sewaktu pergi mengambil brg di stor rumah lama...ATuk sempat menjerit LAILAHAILLALLAH....kemudian ATok x sedarkan diri...dan di bawa menaiki Ambulans...Atok ditempatkan di UNIT RAWATAN RAPI ICU...malangnya aku x bkesempatan utk bertemu dgn ATok...aku pulang ke Kuala SG Baru mlm itu juga...

26 & 27 Julai 2011 - aku kerap mhubungi adik beradik + mak ayah + makcik2 aku utk pkembangan lanjut Atok....Atok makin stabil tp masih xsedarkan diri..ALhamdulillah...lega hati aku...

28 Julai 2011 - mendapat perkhabaran keadaan Atok kritikal...aku mendapat pkembangan Atok dr cousin2, adik2 aku,mak ayah aku  makcik2 aku...waktu magrib,makcik aku meninggalkan pesanan di Facebook minta aku pulang segera...mamam pun memberitahu Atok kritikal dan doktor minta kumpulkan semua wris dan bawa Atok pulang ke rumah...Atok hanya tinggal 24 jam shj...Ya ALLAH time tuh aku xtaw nak ckp mcm mane lg...naseb aku minta tlg dgn pihak kolej utk hantar aku pulang....

aku sempat sampai di rumah...kelihatan rumah Atok dh dipenuhi dgn saudara mara yg jauh dan dekat....aku terus meloncat trun dr kereta dan masuk ke rumah Atok....aku nampak Atok terlantar nazak.....pakcik dan adik lelaki aku ada di tepi telinga Atok....semua mata tertancap pd aku bila aku menangis tersedu...aku rasakan lantai yg dipijak x aku jejaki...lemah longlai kaki ini...lantas mama memaut aku dan minta aku menukar pakaian ke baju kurung....aku berlari ke rumah menukar baju mengambil wuduk dan lantas aku kembali ke rumah Atok...aku capai Yassin dan aku duduk di sisi Atok.deraian air mata mengiringi bacaan aku...Ya Allah....setiap kenangan bersama Atok dr kecil hinggalah aku besar berputar dalam fikiran aku...walaupun aku satu2nya cucunya yg paling degil dan aku juga satu2nya cucu yang dia tidak pernah tegur kesilapan ( aku memg nakal + degil ) tetapi aku dpt rasakan kasih sayangnya....Atok orang yg sgt payah untuk lihatnya senyum ataupun bergurau dgn cucu2nya....

selesai bacaan yassin...aku rapati jasad Atok...makcik aku meminta utk aku rasakan genggaman tagan atok...aku rasakan atok menggenggam tangan aku..makin kuat dan.....setelah nafasnya thenti...genggaman itu dilepaskan dan aku orang pertama yang meraung....aku cium tangan atuk yg sejuk dan kaku itu....

*actually entry dh bersawang...xsempat nk update atas kekangan waktu....

Al-Fatihah Atok....

0 comments: